پلیت ولوها و باربردارها
- محاسبه سرعت گاز در پلیت ولو: برای محاسبه سرعت متوسط گاز در پلیت ولوها از معادله زیر استفاده میشود. در سیستم واحدهای SI داریم:
W = (F * cm) / f
در این معادله:
- W بیانگر سرعت متوسط گاز به متر بر ثانیه است.
- F مساحت مؤثر پیستون در انتهای مربوط به سیلندر است؛ در سیلندرهای دوطرفه، شامل مساحت انتهای میللنگ سیلندر بهعلاوه سطح انتهای خارجی پیستون است.
- f حاصلضرب میزان بلند شدن پلیت ولو، محیط بازشوی آن، و تعداد پلیت ولوهای ورودی یا خروجی بر حسب سانتیمتر مربع است.
- cm سرعت متوسط پیستون بر حسب متر بر ثانیه است.
برای سیستم USC:
V = (288 * D) / A
که در آن:
- V سرعت گاز به فوت بر دقیقه،
- D جابجایی پیستون برای هر سیلندر به فوت مربع بر دقیقه،
- A حاصلضرب میزان بلند شدن، محیط بازشوی پلیت ولو و تعداد پلیت ولوهای ورودی یا خروجی به اینچ مربع برای هر سیلندر است.
سرعتهای محاسبهشده از این معادله به عنوان یک شاخص عمومی برای ارزیابی عملکرد پلیت ولو به کار میروند، اما دقت کافی برای سنجش تلفات انرژی یا ضربات وارد بر دیسک/پلیت ندارند.
- طراحی پلیت ولوها و Unloader: این طراحی باید برای تمامی گازهای مشخص شده مناسب باشد. هر باربردار باید دارای نمایشگر موقعیت و وضعیت بار (باردار یا بدون بار) باشد.
- امنیت در طراحی پلیت ولو: طراحی پلیت ولو باید به گونهای باشد که مجموعههای آن قابل تعویض تصادفی نباشند و به اشتباه در جایگاه ورودی و خروجی جاگذاری نشوند؛ همچنین نصب وارونه نیز ممکن نباشد.
- قابلیت تعمیرات: اجزای پلیت ولو باید قابل جداسازی برای تعمیرات باشند و نوع واشرهای استفاده شده در بین پلیت ولو و سیلندر از مواد فلزی یا فلز روکش شده باشند. در موارد خاص نیز انواع دیگری از واشرها میتوانند با توافق دو طرف به کار گرفته شوند.
- توجه: واشرهای گرافیت انعطافپذیر، با تقویت مناسب، در برخی کمپرسورها که گازهای با وزن مولکولی کم دارند، نتایج موفقی داشتهاند.
- پیشگیری از سقوط قطعات: طراحی باید به گونهای باشد که حتی در صورت شکست یا جدا شدن پیچهای مجموعه، اجزای محافظ یا پیچها به داخل سیلندر سقوط نکنند.
- پلیت ولوهای سنگین : اگر مجموعههای پلیت ولو وزن بیش از ۱۵ کیلوگرم داشته باشند، فروشنده باید ابزاری برای نصب و جداسازی آسان آنها برای تعمیرات ارائه دهد. در مواردی که پلیت ولو در زیر قرار گرفته، ترتیبی باید داده شود که مجموعه در حین نصب پوشش در جای خود باقی بماند.
- محافظت از پلیت ولو در برابر فنرها: انتهای فنرهای مارپیچ پلیت ولو باید صیقل داده شود تا از آسیب دیدن پلیت در اثر تماس با فنر جلوگیری شود.
- نگهدارندههای پلیت ولو: پلیت ولو باید در حداقل سه نقطه محکم شود و نقاط تحمل باید به صورت متقارن در مجموعه قرار گیرند.
- ارزیابی دینامیک پلیت ولو: سازنده باید تحلیل کامپیوتری دینامیک پلیت ولو را به منظور بهینهسازی حرکت المانهای آببندی در فاز باز و بسته شدن انجام دهد. در این مطالعه، فاکتورهای مؤثری نظیر جرم المانهای آببندی، نیروهای فنر، ضرایب کشش هوا و سایر عوامل لازم برای ارزیابی حرکت، ضربه و کارایی پلیت ولو در نظر گرفته میشود. اگر لازم باشد، سازنده باید گزارش کتبی این تحلیل را به خریدار ارائه دهد.
- رینگها و صفحات پلیت ولو حلقه ای: در صورت استفاده، باید قابلیت نصب با هر دو طرف را داشته باشند و سطوحشان به خوبی صیقل داده شود. لبههای این دیسکها نیز باید بهگونهای پرداخته شوند که تنشهای اضافی کاهش یابند. در صورت استفاده از مواد غیر فلزی برای صفحات، مسطح بودن و کیفیت سطح باید بهگونهای باشد که در عملکرد آببندی مناسب حاصل شود. مشخصات مواد غیر فلزی شامل چگالی، مقاومت به ضربه، جذب آب، و ضریب انبساط حرارتی نیز باید توسط سازنده اعلام شود و تقویتهای لازم با الیاف مناسب انجام گیرد.